Column Weerman Reinier: slepende strijd

Vorige week eindigde ik met de woorden: ‘ik ben heel benieuwd naar de volgende column…’. Omdat het toen nog volkomen onzeker was, wat de uitkomst zou worden tussen de strijd. De strijd tussen koude vrieslucht uit het oosten en zachte oceaanlucht uit het zuidwesten.

We zijn een week verder en de strijd is nog altijd niet beslist. De vorst was maandagochtend gevorderd tot in de buurt van Enschede. In heel Friesland, Groningen en Drenthe was het sinds zondagochtend al volop winter. Eerst met ijzel, en daarna ook met sneeuw. Er werd volop gestrooid.

Volgens Rijkswaterstaat was er maandagmorgen al 500 ton zout verbruikt in het noordoosten van het land. Overigens is ijzel vaak heel lastig te bestrijden. Strooien helpt maar even. Zolang het regent bij temperaturen onder nul, wordt het zout zelf soms ingepakt door een laagje ijzel. Maar goed, ijzel blijft ons als het goed is bespaard. Als het goed is. Want de strijd is dus nog niet gestreden.

Dinsdag is er in onze regio wat betreft winter niets aan de hand. Alleen het noordoosten kampt dan nog steeds met winterse ongemakken. Woensdag onderneemt de koude lucht nog een maal een poging om terreinwinst te boeken. Dan zakt het kwik ook bij ons even tot dicht bij het vriespunt.

Toch komt het waarschijnlijk niet tot vorst, laat staan tot ijzel. Een beetje natte sneeuw durf ik niet helemaal uit te sluiten. Maar goed, zo een winterse strijd verloopt niet zelden net even anders dan gedacht. De afloop van de strijd is wel zeker. Het is de zachte lucht die uiteindelijk wint. Ook in het noordoosten van het land. Donderdag komt ook daar het kwik royaal boven nul.

Vervolgens is het minstens tot en met het verschijnen van de volgende column gewoon zacht en wisselvallig. In de tweede helft van volgende week komt de winter heel misschien toch wel iets dichterbij. En wordt het misschien toch weer spannend.