Column Weerman Reinier: toch winter?

Bij het opstellen van deze column, op maandagochtend,  was de onzekerheid groot…. Zou de winter in het begin van het nieuwe jaar plotseling voor een verrassing gaan zorgen? In de weerkamer van MeteoGroup krijgen we om de 6 uur nieuwe berekeningen binnen voor 1 tot 2 weken vooruit. Dan wordt er gewikt en gewogen. Met behulp van uitgekiende statistiek kijken de weerkundigen, hoe de berekeningen kunnen worden vertaald in een concrete weersverwachting.
Soms bevindt de atmosfeer zich als het ware op een wissel. Linksaf is de winter in, rechtsaf is aanhoudend zacht weer. Probleem is dan, dat de factoren die uiteindelijk bepalen of het links of rechts wordt, soms heel subtiel van elkaar verschillen. Het resultaat is dat het kan gebeuren, dat van een grote groep berekeningen de helft voor winter gaat, en de andere helft voor zacht weer. Een tussenoplossing is er niet. Het wordt dus ofwel koud, of het blijft gewoon zacht.

Maandag zaten we in zo een situatie. Fifty-fifty dus. Het kan vriezen het kan dooien. Tegen de tijd dat u dit leest, is ongetwijfeld bekend wat het wordt: linksaf of rechtsaf. In ieder geval ben ik nu al heel benieuwd naar de volgende column die ik ga schrijven… Spannend toch?