Column weerman Reinier - Genoten van de sneeuw?

De winter kwam afgelopen zaterdag nog met een schitterend slotstuk. Tot schaatsijs is het vorige week vrijwel nergens in het land gekomen, tot sleesneeuw des te meer. Vanaf woensdag viel er soms al wat lichte sneeuw, maar zaterdag werd het echt menens. De renners van de Bennekomse Bosloop moesten al over een besneeuwd parcours maar in de avond volgde nog veel meer sneeuw. Onze regio kreeg een langgerekte sneeuwzone zo ongeveer in de lengte over en zat precies in de strook met de meeste sneeuw.

Gemiddeld viel een centimeter of 7 a 8 maar er waren ook plekken waar de meetlat 10 cm in de luchtige sneeuwlaag verdween. Zondag werd er volop genoten van de sneeuw. Heel wat mensen gingen bijtijds de bossen in. Een verstandige keuze want ’s ochtends was het sneeuwtapijt nog ongeschonden en waren ook alle bomen prachtig ingepakt. In de middag slonk het sneeuwdek zienderogen.

Vrij normale winter
Al met al presteerde deze winter wat betreft sneeuw en ijs niet onaardig. Eigenlijk zouden we dit een vrij normale winter kunnen noemen. Maar omdat de vorige winters zo zeldzaam zacht waren, beleefden we de huidige winter wellicht als een behoorlijk koude. Toch komt de temperatuur uit op normaal. Vergeleken met de winters van de vorige eeuw was dit zelfs een vrij zachte.

Lentekriebels
Inmiddels zijn de sporen van de winter grondig uitgewist. Sneeuw en ijs zijn verdwenen en met zon en bijna voorjaarsachtige temperaturen zingen de merels alweer het hoogste lied. Ze hebben de lente in de bol. Misschien zijn bij u de lentekriebels ook al merkbaar. Ongetwijfeld komen weldra de krokussen, de narcissen en de tulpen boven de grond. Voorlopig blijft het namelijk zacht met overdag temperaturen van een graad of 10 in de plus.

Wisselvallig
Na een paar schitterende zonovergoten dagen is het vanaf donderdag een stuk wisselvalliger. De zon laat zich minder vaak zien en af en toe regent het ook. Of we de winter later deze maand nog terugzien? Ik denk het niet maar we hebben maart natuurlijk ook nog. Dan kan het soms toch even pittig winteren.