Doorgaan naar artikel

ACV Groep

ACV is de naam voor de vertrouwde afvalinzamelaar in de gemeenten Ede, Renkum, Renswoude, Veenendaal, Wageningen en Scherpenzeel. ACV is in 1999 ontstaan toen de activiteiten voor de gemeenten Ede en Wageningen samengevoegd zijn in één organisatie: Afvalcombinatie De Vallei. Later werden ook Renkum (2001), Veenendaal (2008), Renswoude (2020) en Scherpenzeel (2024) toegevoegd.

ACV werkt zelfstandig op het gebied van afvalinzameling, straat- en rioolreiniging, beheer openbare ruimte en gladheid- en plaagdierenbestrijding.

ACV Bedrijven BV.

ACV Bedrijven verzorgt deze activiteiten ook voor bedrijven, instellingen en particulieren onder ACV Bedrijven BV. Van afvalcontainers, opslagruimte en plaagdierbeheersing tot en met afvalinzameling en onderhoudsdiensten voor bedrijven, zoals bijvoorbeeld het vegen van bedrijfsterreinen, gladheidbestrijding en rioolreiniging.

Restore Kringloop

Sinds 1999 is ook de kringloopwinkel in Ede en vanaf 2010 de kringloopwinkel in Veenendaal toegevoegd, onder de naam Restore Kringloop.

Stichting Restore Kringloop is een professionele inzamelaar van herbruikbare goederen en onderdeel van ACV Groep. Zij zamelen in, schonen op, controleren en verkopen herbruikbare goederen in hun winkels en online. Ze hebben oog voor het milieu, mens en markt en voldoen aan de doelstellingen van het keurmerk 100% kringloop.

Midwaste

Per 1 januari 2012 is ACV lid van Midwaste, een samenwerkingsverband van 13 regionale afval- en reinigingsbedrijven.

Duurzame toekomst

Het ACV-logo symboliseert onze bijdrage aan het recyclingproces en geeft tegelijkertijd onze regionale focus weer. Van hieruit willen we bijdragen aan een duurzame toekomst.

Organisatiestructuur

ACV is een naamloze vennootschap met verschillende dochterondernemingen. De aandelen zijn in het bezit van de gemeenten Ede, Wageningen, Renkum, Renswoude, Veenendaal en Scherpenzeel. ACV Gemeenten voert de opdrachten van de deelnemende gemeenten uit (hiervoor betalen inwoners afvalstoffenheffing aan hun gemeente) en ACV Bedrijven verzorgt de commerciële activiteiten van de groep (ook voor particulieren). Zoals gezegd maakt ook Stichting Restore Kringloop met de logistieke afdeling en winkels in Ede en Veenendaal onderdeel uit van ACV. In totaal biedt ACV werk aan meer dan 200 medewerkers en vrijwilligers.

Wat wil ACV bereiken?

De missie van ACV is de opdrachtgevende gemeenten, bedrijven en particulieren te ontzorgen op het gebied van afval & reiniging en te opereren als de logische, regionale samenwerkingspartner.

Onze activiteiten dragen waar mogelijk bij aan een duurzame toekomst, zowel voor onze medewerkers als voor de omgeving waarin we werken. We streven naar continuïteit in kwaliteit op alle fronten. Voor ACV staat kwaliteit gelijk aan betrokkenheid, een transparante manier van werken en maximaal kunnen inspelen op lokale wensen. Kwaliteit betekent ook een maatschappelijk verantwoorde besteding van gemeenschapsgeld. Zo werken we aan een gezond bedrijfsresultaat en regionale groei.

Jaarverslag 2022

Het jaar 2022 heeft veel wisselende indrukken achtergelaten. Mooi was dat we al snel de coronapandemie achter ons konden laten en in januari de Restore-winkels weer konden openen. Maar de volgende crisis diende zich alweer aan: de oorlog in Oekraïne. Die kreeg zowel economische als maatschappelijke gevolgen. Denk aan de energiecrisis en aan de hoge prijzen voor onze dagelijkse producten. Dat had in 2022 invloed op de bedrijfsvoering van ACV Groep.

We kregen te maken met hoge energiekosten, vooral hoge brandstofkosten. We besloten deze kosten niet door te berekenen aan de aandeelhoudende gemeenten en onze commerciële klanten. Dat betekende vroeg in het jaar een winstwaarschuwing. Door hierop tijdig te anticiperen, heeft ACV in 2022 uiteindelijk toch een gezond bedrijfsresultaat behaald. Wilt u weten wat we nog meer in 2022 hebben bereikt? Lees en bekijk hier het jaarverslag 2022!

Certificaten

ACV beschikt over een aantal certificaten:

Algemene inkoopvoorwaarden

Wij kopen op integere wijze in. Onze algemene inkoopvoorwaarden hebben wij gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel. De ACV gedragscode voor de inkoper vindt u hier.

Location