Doorgaan naar artikel

Uit sorteeranalyses blijkt: 1/3 deel restafval is nog groen afval

Gepubliceerd op: 5-10-2020

Groente- fruit-, etensresten en tuinafval horen in de gft-container. Wist u dat ongeveer 1/3 deel van ons restafval uit groenafval bestaat? Dit blijkt uit afvalsorteeranalyses die wij laten doen. Bijna de helft van dit groenafval bestaat uit etensresten.

Denk aan oude kliekjes, botjes, visresten… Best zonde, aangezien het grondstoffen zijn voor compost en groen gas. Verzamel uw groente- fruit- en etensresten eenvoudig in de keuken, daar waar u het eten voorbereidt en de borden afruimt. Het kan daarna direct de gft-container in.

Veel herbruikbare stoffen in restafval
Eens per jaar (Renswoude, Veenendaal)/Eens per 2 jaar (Ede, Renkum, Wageningen)* laat de gemeente onderzoeken wat inwoners in de restafvalkliko doen. In een speciaal ingerichte hal worden  dan de vuilniswagens geleegd. Handmatig wordt het afval gesorteerd. Vervolgens wordt gekeken naar welke herbruikbare stoffen er nu nog bij het restafval belanden. Denk dan aan elektrische apparaten, textiel, pmd, hout en ook groen afval. Door verschillende acties proberen we het aandeel herbruikbare stoffen in het restafval zo klein mogelijk te maken. Draagt u bij aan het laten dalen van het aandeel etensresten in het restafval?

Location